Leiderschap in vijf regels

Leiderschap bij verandering

Leiderschap speelt een belangrijke rol bij verandering. Op webwinkel Amazon.com staan bijna een half miljoen boeken met het onderwerp leiderschap. Termen als authentiek, transparant, emotionele intelligentie, nederigheid, visie en klantcentriciteit worden niet eenduidig gebruikt. Dave Ulrich, Norm Smallwood en Kate Sweetman van de Harvard University raadpleegden experts die al jaren met het onderwerp begaan zijn. Ze stelden hen 2 cruciale vragen en bundelden hun conclusies in het boek ‘Leadership Code: Five Rules to Lead By’: 1. Welk percentage van effectieve leiderschapskenmerken zijn dezelfde? 2. Indien er bepaalde gemeenschappelijke regels zijn die leiders moeten beheersen, welke zijn het dan?

De respondenten gingen akkoord met de stelling dat 60 à 70% van leiderschap in het algemeen hetzelfde betekent voor effectieve leiders – van kleine of grote organisaties.

Vijf regels van leiderschap

Regel 1: Maak de toekomst. Beantwoord de vraag ‘waar gaan we naartoe?’ en zorg dat de mensen rondom je begrijpen hoe die reis eruit ziet.

Regel 2. Zorg ervoor dat de zaken worden gedaan. Wat je weet wordt wat je doet. De vraagstelling hierbij luidt: ‘Hoe kunnen we er zeker van zijn dat we daar zullen geraken waar we naartoe willen?’

Regel 3. Rekruteer (jong) talent. Leiders die vandaag jong talent weten te optimaliseren beantwoorden de vraag: ‘Wie vergezelt ons op deze reis?’ Talentmanagers weten hoe talent te identificeren, te vormen en te rekruteren om nu resultaten te behalen.

Regel 4. Vorm de volgende generatie. Leiders die de volgende generatie vormen beantwoorden de vraag ‘wie blijft en ondersteunt de organisatie in de toekomst?’.  Talentmanagers verzekeren resultaten op korte termijn terwijl volgende-generatie-ontwikkelaars de competenties verzekeren die het bedrijf nodig heeft voor toekomstig strategisch succes.

Regel 5. Investeer in jezelf. De basis van deze Leiderschapscode – letterlijk en figuurlijk – is persoonlijke bekwaamheid. Effectieve leiders kunnen niet worden gereduceerd tot wat ze weten en doen. Wie ze als mens zijn heeft alles te maken met wat ze kunnen bereiken met en via anderen.

Deze Leiderschapcode vermijdt dat er steeds nieuwe varianten op hetzelfde thema moeten worden gevonden. Het vormt een stevig ankerpunt en biedt een duidelijk zicht op de fundamenten van leiderschap. Tijd en energie kunnen nu worden besteed aan het nadenken over de resterende 30% van wat een leider uniek maakt en hoe betere leiders kunnen worden gevormd op elk niveau.

Uit: www.express.be